Thursday, June 23, 2016

Journeyku, Cambodia-Thailand: Kisah perjalanan 7 hari termasuk arrival kat Butterworth train station

[Kisah perjalanan 7 hari termasuk arrival kat Butterworth train station] –Mostly harga yang dinyatakan telah didividekan untuk dua orang.
Kuala Lumpur-Siem Reap (Flight)
Siem Reap- Bangkok- Lopburi- Butterworth (Train-Overland)
Actually, tak pernah terfikir pon nak pergi Cambodia ni pada awalnya. But then, ada member tiba-tiba terbagitau yang dia nak pergi Cambodia on 27 Januari 2016. Aku rasa macam best gak kalau ikut dia. Hahaha. Maklumlah baru nak acah-acah backpacking jauh sikit kan. Sebelum ni Singapore ja pernah sampai dalam keadaan sorang-sorang pon.

So, aku pon dengan cepat, pantas dan efisyennya terus membooking tiket Air Asia yang kebetulan time tu tengah sale. Alhamdulillah, dengan segala limpah kurnia-Nya, aku berjaya booked tiket on 27 Januari 2016 bertolak jam 6.50 pagi waktu Malaysia dengan harga lebih kurang RM100+ including luggage 15kg+insurance. Hahaha. That 15kg is for the sake of the future la. Manalah tau kan tiba-tiba nanti beg aku jadi berat over 7kg ka kan, naya ja tak buleh bawak naik cabin. At the same time, member aku pon ada bagitau yang dia nak tumpang ubat-ubatan dan makanan dalam beg aku. So, tak rugilah 15kg aku tu.
Ada jugak orang tanya how about food? Is it difficult to find halal food there in Siem Reap? The answer is not that difficult. Ada ja halal restaurants, mostly near the Muslim village. Tapi, kami tak makan gak kat situ sebab mahal. Elmaklumlah semua harga converted to USD. Kami nak jimat. Kami takut nanti bajet kami tak cukup sebab kami nak balik Malaysia ikut jalan darat by train!
Jadinya, kami bawak maggi-bihun PAMA-Milo-nestum kami sendiri. Nestum tu aku suka bawak sebab senang bawak pergi mana-mana.Sumbat ja dalam beg dan sumbat ja dalam mulut bilamana terasa lapar.

Now, the journey begins!

26/1/2016

Lepas Zuhur aku dah bertolak dari UIAM Gombak naik LRT straight ke KL Sentral. Aku pilih naik bas transit ja dari KL Sentral ke KLIA2 sebab yang tu paling murah dalam RM10 ka RM12, aku tak berapa ingat. People asked, “Why la u go so early to KLIA2?” Yalahkan, flight aku pukul 6.50 pagi esok kot. Jawapan aku senang. Aku saja nak bagi sampai situ awal. Boleh lepak-lepak.rileks rileks. Berjimba apa dulu. Sempat la berkenalan dengan Pakcik Guard KLIA2 tu sementara tunggu member aku yg fly dari airport Penang. Estimated dia sampai dalam pukul 12.30 malam camtuh.

Day 1-27/1/2016 Siem Reap, Cambodia.

Bila member aku sampai, kami pon berjimba-jimbalah, selfie apa dulu, makan-makan dulu. Sampailah around pukul 4 pagi camtu aku pon pergi la Check-in. Member aku still chill-chill dulu, sebab flight dia dalam tengah hari gitu.
Flight aku depart at 6.50 am. Arrived in Siem Reap International Airport at 7.50 am Cambodian hour, kira-kira 8.50 am waktu Malaysia.

From inside at 6.50am

Arrived in Siem Reap!
Benda yang aku buat pertama sekali adalah selfie dan beli Simcard SMART ($5). Elmaklumlah nak ada internet access kan. Mana la tau tiba-tiba tak dapat wifi ka kat hostel. Then, aku pilih untuk tunggu member sampai sebab dia amek flight tengah hari. Dia sampai around 2.30pm. Disebabkan aku tunggu dari pagi kat airport tu, uncle immigration Cambodia tu siap datang tanya aku lagi if I need any help. Bukan apa, dia kata aku tunggu kat situ dah lama sampai dia dah habis shif dah. Hahaha. Risau gak aku kang dia report kata aku ISIS ka kan.

Okay, why did I chose to wait for my friend there? Ini adalah kerana kami nak naik tuktuk yang dah disediakan oleh hostel yang memang kami dah booked siap-siap dari Malaysia untuk jimat kos.
Hostel kami: Moonlight Kiss Hostel. Kami google through booking.com. *friend’s advice, kalau nak tempah hostel, tengok yang sediakan FREE airport shuttle, dan dekat dengan tempat yang kau teringin nak pergi. Senang kerja kau.

After Check-in, kami rehat sat dan round hostel tu. Belakang dia ada swimming pool. Ahaks!
Around 5.30pm, pergi the nearest Muslim village sebab nak cari masjid (tak ingat nama kampung tu). Around 5 minit jalan kaki ja dari hostel. At first tu jenuh gakla nak explain kat staff hostel tu yang kami nak cari masjid. Hahaha. Whenever outside the country, you will understand yang body language is somewhat important! But, don’t worry diorang faham ja English, cuma nak explain perkataan ‘Muslim prayers’ or ‘solat’ or ‘mosque’ or ‘masjid’ tuh ja yang susah sikit. Nasib baik staff tu cerdik dan dia suruh pergi tanya orang kat kampung Muslim tu.

Selfie berbackground hostel
In front of the Moonligh Kiss Hostel
Depan Masjid An-Neakmah

Dengan Mariam dan sorang budak Kemboja

7.00pm-Pergi Temple Bar (level 2) kat Pub Street untuk tengok Apsara Dance for FREE! Nak lagi best pergi la Smile of Angkor yang worth about $48 (kami tak mampu). Kami order Pumpkin dessert+ Apple shake for $4.5 . Makan sambil tengok show. Dan sebenarnya, kami pon tak percaya yang kami boleh jejalan kat Pub Street tuh. Dah nama pon Pub Street kan, memang banyaklah pub kat situ. So, mostly, during night time, banyak foreigners omputih and locals, drunkers jalah yang ada situ. Bagi pompuan, hati-hatilah bila berjalan kat situ waktu malam.

Watching FREE Apsara performances
Serawa labu and apple shake
Me with ma phone

Show habis around 10pm terus pergi Angkor night market. Shopping ($24). Kalau kau memang pandai bargain, kau memang akan boleh dapat harga murah. Dan paling utama, carilah kedai yang paling murah. Kawan aku siap kena tipu lagi dengan auntie sorang tu sebab pekerja dia tersalah bagitau harga. Tapi, auntie tu just continue playing with the price yang silap tu which make it much more expensive dengan the actual price. Rugi beb!

Lepas shopping terus balik hostel. Feveret kami adalah lepaking at the hostel lobby. Bila kau duduk ja kat situ, akan ada staff yang datang dan berbual dengan kau. Kat situ kau dah boleh dapat free tour advice dah. Dari situ la kami tanya do’s and dont’s, tips, jalan apa bagai. Senang.
Then, we went into the room and rest.