Thursday, June 23, 2016

4- Journeyku, Cambodia-Thailand: Kisah perjalanan 7 hari termasuk arrival kat Butterworth train station

[Kisah perjalanan 7 hari termasuk arrival kat Butterworth train station] –Mostly harga yang dinyatakan telah didividekan untuk dua orang.

Day 4- 30/1/2016 Siem Reap-Bangkok


Selepas siap-siap berkemas bagai pagi tu maka kami pon Check out hostel. Total price for staying there worth $10 (for two persons). Memandangkan kami dah pon beli tiket bas untuk ke border, maka kami cuma tunggu bas tu datang pick up. Datang around 7.45 pagi camtu arr.

Staff hostel yang kami sembang semalam. After check out.
So, our journey ke Thailand pon started there. We rode the bus until border Poipet. Selesaikan urusan immigration dan Alhamdulillah everything went smoothly. Maka kami pon selamat masuk menjejak kaki ke Thailand. Dah masuk Thailand terpinga-pinga kejap sebab nak cari transport ke Aranyaprathet railway station. Nasib baik ada sorang aunty Thai ni datang tolong dan dia tolong panggilkan uncle driver tuktuk. Pakcik drebar tu pon bawaklah kami dari border terus ke Aranyaprathet railway station (75baht).*Sebenarnya kalau nak jimat lagi naik songthaew boleh rasanya. (Songthaew adalah sejenis pengangkutan awam di Thailand-boleh google kalau nak tengok gambar). Tapi ada sorang brader tu dalam blog dia, dia cakap dia naik songthaew. Itu aku pon tak berapa pasti sebab bila kami sampai situ kami adalah agak blurr dan tak nampak pulak songthaew jejalan kat situ.


Naik tuktuk dari border ke Aranyaprathet Railway Station
Around 1 pm kami sampai kat railway station. Kami blurr nak beli tiket sebab kaunter tutup. Kami try tanya dua tiga orang local kat situ dengan soalan menggunakan satu perkataan “rot fai?” Diorang pon jawab dalam bahasa Thai. MashaAllah.  Subhanallah. Tak paham. Dan kami pon berhuhuhu di situ.
Sampailah ada dua tiga orang budak yang agaknya kesiankan kami ni, rasanya student international kolej ka apa kot (aku usyar beg diorang) datang membantu. Rupanya, kaunter tutup lunch hour. Pukul 2 bukak balik. Tiket Aranyaprathet ke Bangkok (48baht).
Aranyaprathet Railway Station
1.55pm-8.30pm- Train dari Aranyaprathet ke Bangkok (Hua Lamphong train station). Ini semua atas guide budak yang tolong kami tadi tu. Pandai pulak diorang cari seat dekat dengan kami atas train. Ngehngehngeh. Ada air yang aku beli atas train (40baht).

Dalam perut train
Sampai di Bangkok Hua Lamphong station, aku berpisah dengan member aku sebab kami book lain-lain hostel akibat nak jimat sangat punya pasal. Harga paling murah lah tu.
8.30pm-9.30pm- Tuktuk to Home Hug Hostel (300baht). Yang ni memang mahal. Kata uncle drebar tu memang aku punya hostel tu jauh ke tengah bandar plus time tu memang tengah peak hour untuk jalan jem. Ditambah pulak aku mintak uncle tu bawak aku pergi moner exchanger premise kan. Aku sedar ja sebenarnya harga tu memang mahal pon. Tapi, disebabkan aku memang dah lesu tak bermaya kebuluran nak mandi mengantuk bagai, aku redhokan. Dah tak larat angkat kaki nak cari nearest bus stop. Nasib baik gak uncle tu jenis peramah. Boleh jugak cakap English. Kira aku anggap khidmat tour guide gakla kan. Dia pesan dua tiga kali kat aku beg jangan letak sebelah takdak jaring tiap-tiap kali naik tuktuk, sebab takut kena ragut nanti. Thanks Lung.
Check-in Home Hug Hostel. Staff dia peramah. Siap bagi tips lagi kat aku cara nak pergi railway station by local bus. Rest.
TBC...




No comments:

Post a Comment