Thursday, June 23, 2016

5- Journeyku, Cambodia-Thailand: Kisah perjalanan 7 hari termasuk arrival kat Butterworth train station

[Kisah perjalanan 7 hari termasuk arrival kat Butterworth train station] –Mostly harga yang dinyatakan telah didividekan untuk dua orang.


Day 5- Bangkok-Lopburi (sunflower field)
Pagi tu around 9 am aku check out hostel (220baht). Staff tu bagitau, jangan naik tuktuk sebab mahal. Jadi, dia suggestkan untuk aku naik local bus to Hua Lamphong station. Bus nombor 73. Murah ja around 9baht ja kot dari situ ke station. Sebenarnya, dua kali jugak la aku silap naik bas sebab staff tu tak cakap aku patut naik bas bernombor 73 only. Ada lagi bas lain yang nombor 73 jugak tapi ada Thai character kat depan dia, dan bas yang tu tak pergi area railway station. Maka dua kali itulah aku dihalau turun oleh drebar. Tapi okaylah, depa tunjuk bas yang betul patut aku naik. Dan bas nombor 73 tu pon sampai.


Nak dijadikan cerita pulak, dah naik bas betul tu aku boleh tak dengar bila aunty conductor tu bagitau dah sampai Hua Lamphong. Manalah aku nak dengar dah tak paham pon dia cakap apa kan. Huhuhu. Maka, terlajaklah aku sampai ke hujung perhentian. Aunty tu membebel kat aku dalam bahasa Thai dan dia suruh aku turun. Dia kata dalam bahasa Thai “We are not going to Hua Lamphong anymore”.

Dan aku terus turun bas dan berhuhuhu di situ, in the middle of nowhere. Yang aku tau, tempat tu tepi sungai. Sungai apa pon aku tak tau. Nak tanya orang pon, dahla kedai semua tak bukak lagi. Aku ketawa sorang-sorang tepi jalan sambil berjalan sampailah aku jumpak balai polis. Aku lepak depan tu. Tapi risau gak takut nanti polis Thai keluar pastu tangkap aku ka sebab ingat aku ISIS kan. Dalam waktu yang sama aku sedar schedule aku dengan member dah lari angkara terlajak bas tadi. 


Then, saat aku dalam kerunsingan tu lalulah sebuah tuktuk. Aku pon tahanlah, redho ja tambang mahal ka murah. Alhamdulillah, kena 60baht ja. Maka selamatlah aku sampai di Hua Lamphong railway station. Kat situ, aku team up balik dengan partner-in-crime aku. Kat situ jugak kami disapa oleh seorang pekerja railway station. Boleh cakap Melayu brader tu. Dia kata dia asal dari Yala ka Narathiwat tah. Dia tanya kami dah makan nasik ka. Maybe sebab dia nak tunjuk tempat makan kot. Tapi kami reject dulu pelawaan dia baik-baik sebab kami nak jalan dulu.

Kami pon beli tiket train Bangkok to Lopburi (28baht). Time kami dok blurr tengok board train schedule tu, datang lagi sorang uncle pekerja railway station. Mulanya dia tegur dalam bahasa Thai maybe dia ingat kami bebudak Yala ka Narathiwat yang baru datang Bangkok kot. Dan, angin pon berlalu sampai member aku bagitau kami dari Malaysia.

Aku ingat lagi uncle tu tarik tangan baju aku ke depan board schedule. Dia tanya mana kami nak pergi. Kami bagitaulah dia. Then, dengan gigih dia terangkan dalam bahasa dia nak bagi kami paham. Tiba-tiba aku dengar dia sebut ‘neung, sawng, saam..’ which means one, two three..dan jugak perkataan ‘platform’ dan jugak dia tunjuk tujuh jari dia. So, aku bajet dia nak bagitau Lopburi Platform 7 kot. Bila kami sebut balik “Lopburi, Platform Seven”, dia kira jari dia balik one by one dengan English “one, two, three..”sampai seven. Dia pon angguk lega sebab kami dapat grab apa dia nak bagitau. 
At the end of the story, kami bertiga tepuk tangan kegembiraan di situ. Hahaha.




Berphotoshoot dulu sementara tunggu train sampai kan..

11.30-12.30pm: Train from Bangkok to Lopburi. Atas train tu kami sempat disapa oleh seorang sami Buddha dalam bahasa Thai. Aku rasa kesan dari aku senyum kat dia mula-mula naik train tadi. Aku rasa dia nak ajak sembang ja tu kot. Huhuhu. Then kami tinggal bag kat kaunter bag drop (15baht).
Dah sampai Lopburi
Dah sampai Lopburi, merayap sesat pulak. Berapa kali naik songthaew pergi balik dari tempat yang sama. Akhirnya, masuk tanya sorang pekerja kedai gajet. Alhamdulillah, dia reti cakap English dan dia tolong kami ke jalan yang benar., naik songthaew ke bus terminal (16baht). Dia tuliskan kami note dalam bahasa Thai untuk kami tunjuk kat drebar Songthaew. Mungkin berguna jugak untuk korang yang nak pergi sunflower field Lopburi nanti kan.
Note from brader Thai
Atas songthaew pulak aku dengan beraninya poke sorang uncle askar Thai ni mintak tolong dia bagitau kat mana tempat betul aku nak turun sambil tunjuk note yang brader kedai gajet tadi bagi. Dah turun pulak kami tanya abang-abang polis diorang tak tau nak bagitau. Aduhai. Tapi okay, kami serbu sorang aunty penjual jajan dan dengan body language ja dia bagitau kat mana bus terminal tu. Bring it on aunty!
Dari bus terminal, kami naik bas kaler hijau platform berapa aku tak ingat. Tunjuk gambar sunflower field dan drebar ajak naik bas dia (15baht). Dia drop kami kat sunflower field. Dah kami sibuk dan lupa daratan berphotoshoot kat situ, kami tersedar yang we’ll gonna miss the last train for that day from Lopburi to Bangkok. Kami pon bergegas tunggu bas. Tunggu punya tunggu last-last bas tak datang. A couple yang menjual kat situ teman kami for about 2 hours la jugak sampai dah maghrib. Kami sembang la guna buku bahasa Thai yang aku bawak. Kami tunjuk soalan, depa tunjuk jawapan. Hahaha.


Berphotoshoot di Sunflower field, Lopburi-before tertinggal bas. Hahaha
Suddenly, ada satu family Thai yang pemurah dan baik hati ni datang berphotoshoot kat situ jugak. Couple tadi bagitau masalah kami kat depa kot. So, depa tumpangkan kami sampai ke bus terminal. Malu sungguh derr. Tapi, okayla family peramah dan cuba untuk sembang walaupon masing-masing tak berapa nak paham. Sempatlah kami berkenalan dengan depa. Depa rupanya dari Chiang Mai. Jalan yang depa nak lalu tu satu jalan dengan bus terminal, so, takdaklah rasa bersalah sangat kami ni.
Then, dari bus terminal kami naik songthaew ke railway station (10baht). Kat situ kami lepak sampai pukul 2 pagi sebab train ke Bangkok start ada balik time tu. So, kami pon shopping la makanan kat 7-eleven (80baht) dan makan sambil lepak kat bench train station tu sampai pagi.



Kisah menarik dekat Lopburi railway station ni was that member aku kena ngorat dengan sorang askar Thai. Yang bestnya aku kena jadi orang tengah. Dengan buku-buku aku sekali dia buat cagaran nak mintak nombor telefon dengan facebook member aku tuh. Sengal sungguh. Hahahaha. Lawak tau dak. Tak boleh blah sungguh.

TBC...




No comments:

Post a Comment