Wednesday, July 4, 2012

Trip to Singapore- Day 3-4

Assalamualaikum wbth.,
Bersyukur kita hadrat Allah swt kerana masih mengekalkan nikmat Islam dan iman dalam diri kita sehingga ke hari ini. Alhamdulillah. Semoga dipelihara dua nikmat tersebut sehingga ke akhirnya.

******
Sambungan.......

Day 3
Pagi-pagi lagi selepas Subuh saya dan my sister memulakan perjalanan. Itupon selepas bersarapan dekat our hostel. Kebetulan pulak owner hostel tu masak Indian pancake. Perghhh~spicy. Pastu add two slices of bread with cinnamon tea. After that, both of us pon berjalan kaki ke Bugis MRT Station (10 minutes walking-maybe). That day, our plan adalah nak pergi Bukit Timah National Park. Naik MRT turun kat Station Bukit Batok.  Then, bus interchange to Upper Bukit Timah Rd. Nombor bas yang boleh anda naik- 67, 75, 170, 171, 173, 184, 852 and 961 (kami naik bas nombor 852). Waktu dalam bas, bila nampak aje signboard sebelah kiri tulis Hindhede Drive terus tekan loceng.  Bus stop tu opposite dengan Bukit Timah Shooping Centre. Ha, pastu jalan kaki along the Hindhede Drive tu-ikut signboard lah ye. Ada lah dalam 10 minutes walking sampailah dekat visitor centre.

Dekat Bukit Timah tu kami pergi tengok view tasik buatan kat situ. Cantik! Habes posing-posing apa semua kami pon jalan-jalan la sikit kat situ pastu terus pergi ke bus stop balik. Kalau sesape yang rasa nak mendaki bukit ke, dipersilakan lah. Waktu dekat bus stop tu kami decide pulak nak pergi mana. Tengok la board kat bus stop tu. Plan segala bagai, akhirnya ambil keputusan nak pergi Orchard Rd. Nombor bas tak ingat tapi ada je kat board tu. Pastu turun la dekat Orchard road tu. Banyak shopping mall la situ. Banyak barang branded. Dah penat round situ kami pon balik jalan-jalan kat Bugis St. Makan Burger King. Pastu balik tidur.

Day 4
This is our last day at Singapore. Pagi tu kami packing barang lah bagai. Pastu keluar lagi. That day we went to Sentosa Island/ Universal Studio Singapore (USS). Naik MRT turun di Harbour Front Station. Boleh naik monorail Sentosa Express Vivocity-waterfront Station. Tapi, kami berdua jalan kaki aje from vivocity along the Sentosa boardwalk.  Tak lama mana pon. Ada dalam 20-25 minutes to arrive at the visitor centre.

Masuk je dalam USS tu macam keterujaan aje kami ni. Haha. Tempat main la tu. Bawa budak-budak mesti best la. Ada Madagascar, Shrek, Transformers (must not miss), Steven Spielberg punya stage, Jurassic Park, Water Park lah bagai. Main lah habis-habisan kat situ. Pastu kami pon bergegas balik ke Bugis St. dalam waktu Zohor macam tu sebab hari nak hujan. Tapi, macam biasalah. Sampai je kat MRT Bugis tu terus sambung jalan-jalan dekat Bugis St. Beli ole-ole untuk dibawa pulang ke Malaysia le kan. Then, dalam pukul 6 petang macam tu kami start our journey to back home. Pergi Changi airport.
Hehe, that's all from my experiences there.

Naik MRT tu kena beli tiket kat General Ticketing Machine.
*Wear proper shoes sebab nanti sakit kaki kena berjalan banyak.
*McD and KFC di Singapore secara lumrahnya halal-boleh le kalau nak makan.
*Lain-lain restoran e.g. Burger King or else kena tengok cop HALAL singapore le. Makanan semua macam gitu-ada cop HALAL.

Remember! Singapore is a fine city-please watch yourself!
~any enquiries, feel free to ask.